Toggle Navigation

 

Zdrave poslastice

Iako vam može zvučati neverovatno da postoji zdrava torta, zaista može biti tako. Kolače i torte možete povremeno da uvrstite čak i u dijetalni jelovnik, ako se budete pridržavali naših saveta. Ukoliko smanjite ili potpuno zamenite namirnice koje su štetne za vaše zdravlje, poput brašna i šećera, moći ćete da uživate u poslasticama a da istovremeno budete sigurni da niste naškodili svom organizmu.

Čak i kada samo nabrajamo poslastice, bez dodatnog opisa, većina će poželeti da proba razne kolače, torte, kremove, sladolede, pite, pudinge... Poslastice predstavljaju savršen završetak obroka. Jedini problem je što se torta retko samo proba, a kada se prečesto nađe na jelovniku, nastaju problemi.
Sami napravite kolač
Najbolja odluka koju možete doneti za početak, a koja se tiče vašeg zdravlja, jeste da sami pravite kolače i torte, a ne da ih kupujete. Pravilna ishrana ne znači samo zamenu namirnica koje goje. To podrazumeva i da morate obratiti pažnju na sve sastojke koje unosite u organizam, posebno na aditive i veštačke boje. Ako proverite deklaraciju, sigurno ćete u sastavu naći hidrogenizovane masti, trans masnoće, razne aditive za dugotrajnost... Ukoliko sami budete pravili poslastice, bar ćete biti sigurni od čega su napravljene. Prvi korak uvek predstavlja izbor recepta, odlučite se za torte i kolače sa voćem, orašastim plodovima ili čak sa povrćem, kao što su šargarepa, bundeva ili cvekla, a one čokoladne ostavite za specijalne prilike. Takođe, obratite pažnju na kvalitet voća i povrća koje ćete upotrebiti. Ukoliko ste u mogućnosti, kupite umesto prskanog ono koje je organski uzgajano.
Brašno
Ako budete koristili belo prerađeno brašno, u svoj organizam unosićete samo proste šećere, koji brzo podižu šećer u krvi i lako se talože kao mast u organizmu. Belo brašno zamenite onim koje je proizvedeno od celog zrna pšenice. Ne morate odmah u potpunosti da zamenite belo brašno, već možete samo jedan deo, dok se ne naviknete na novi ukus kolača.
Šećer
Beli šećer je obavezan sastojak svakog kolača. Ipak, danas se sve češće koristi smeđi šećer koji, nažalost, nije ništa zdraviji od belog. Zapravo, veoma su male razlike između belog i smeđeg šećera, jedino je ukus smeđeg nešto jači. Naša preporuka je da umesto šećera u kolače stavite istu količinu izmiksane jabuke, breskve ili suvih šljiva. Svako voće sadrži voćni šećer koji kolaču daje neophodnu slatkoću, ali i veliku količinu minerala, vitamina i vlakana neophodnih za zdravu ishranu. I ovde važi pravilo da ne morate da zamenite svu količinu šećera voćem, dovoljno je da zamenite bar deo. Da bi poslastica bila pogodna i za dijabetičare, možete staviti zaslađivač, ali vodite računa da, ukoliko ćete peći testo ili kuvati krem, koristite vrste koje se termički mogu obraditi.
Margarin
Najčešće se koristi onaj namenjen za mešenje kolača, a ne za mazanje. Međutim, stručnjaci tvrde da čvrsti margarini za kolače, koji se nude na tržištu, nisu dobri za zdravlje, pošto se prave hidrogenizacijom ulja, te sadrže štetne trans masne kiseline. U poslednje vreme može se kupiti nova vrsta margarina koja ima smanjen procenat ili čak uopšte nema trans masne kiseline.                                                 Kakao za nizak pritisak 
Osobe koje svakodnevno koriste kakao imaju niži pritisak. Kakao u sebi sadrži polifenol, sastojak koji spušta i sistolički, i dijastolički pritisak. Dokazano je da polifenol ima isto dejstvo kao i lekovi protiv visokog pritiska. Ipak, nemojte preterivati! Ukoliko patite od hipertenzije, koristite kakao prilikom spravljanja kolača.
Čokolada
Smatra se da čokolada u većim količinama može biti štetna jer sadrži gotovo 30 posto masnoća i šećera. Zapravo, misli se na običnu, mlečnu čokoladu. Kakao, glavni sastojak čokolade, sadrži dosta polifenola (višestruko veću količinu od zelenog čaja ili crvenog vina), snažnog antioksidanta, ali i magnezijum i bakar. Crna čokolada, pre svega, ima visok sadržaj kakaoa, te je zdrava za srce, posebno što povećava proizvodnju dobrog HDL holesterola, koji štiti krvne sudove. Čokoladu možete koristiti kao dodatak zdravim kolačima, jer je dokazano da ona značajno smanjuje taloženje lošeg holesterola na zidovima krvnih sudova. Naravno, ne preterujte.
Ostali sastojci
Odličan način da poboljšate ukus svog zdravog kolača jeste da koristite cimet, kakao i prirodnu vanilu. Prilikom pripreme torti i kolača u koje po receptu idu dva ili tri jajeta, kao zamenu možete upotrebiti dve kašike brašna ili pola kafene kašičice praška za pecivo. Još bolje je da, ako to recept dopušta, umesto žumanceta koristite samo belance. Kiselu pavlaku zamenite običnim jogurtom sa malo masnoće ili bez nje, a umesto punomasnog mleka koristite obrano ili ona koje ima do 1% mlečne masti.
Kakao torta sa cveklom
Sastojci: 75 g kakaa, 180 g brašna, 1 kašičica praška za pecivo, 250 g šećera, 150 g obarene cvekle, 3 jajeta, 2 dl ulja, 1 kašičica ekstrakta od vanile, kesica šlaga koji se priprema sa vodom, 150 g jagoda ili malina

Priprema:                                                                                          

Ugrejati rernu na 180*C. U posudi izmešati prosejano brašno, kakao i prašak za pecivo, pa dodati šećer. Obarenu cveklu izmiksati u blenderu. U blender dodavati jedno po jedno jaje, ulje i na kraju ekstrakt vanile. Miksati dok smeša ne postane glatka. Pažljivo umešati smešu iz blendera u brašno, a zatim presuti u kalup za pečenje i peći 50-60 minuta. Tortu dekorisati šlagom umućenim sa vodom i voćem.

 

POGLEDAJTE JOŠ:

10 koraka do tankog struka

Maslac ili margarin - pitanje je sad