Toggle Navigation

 

Jesen na trpezi

Iako jesen označava kraj letnjih uživanja i predstavlja uglavnom sumorno godišnje doba, ono ipak ima svojih draži, posebno u svetu kulinarstva. To je vreme kada mnoge namirnice tek stižu na trpezu, a domaćice imaju na raspolaganju mnogo novih sastojaka za pripremu đakonija. Predstavljamo vam pet jesenjih šampiona dobrog ukusa i zdravlja.

KUKURUZ
Ovo je jedna od najrasprostranjenijih biljaka, koja se gaji svuda u svetu i predstavlja pravu riznicu zdravlja. Izuzetno je bogata biljnim vlaknima, neophodnim za pravilan creva, a osim toga, puna je folne kiseline (vitamina B3). Ovaj vitamin zaslužan je za pravilan razvoj fetusa, zbog čega su jela od kukuruza neizostavna na jelovniku za trudnice. Za razliku od drugog voća i povrća, koje posle termičke obrade gube deo hranljivosti, u kukuruzu se, posle kuvanja ili pečenja, oslobađaju antioksidansi koji štite telo. Jesenja salata od kukuruza ukusna je i zdrava, ali i zavodljivo šarena, a uz dodatak pilećeg filea ili grilovanih bataka, deca će je obožavati.
RECEPT: Skuvati kukuruz i pomešati sa prokuvanim tamnim pasuljem, iseckanim paradajzom i komadima zelene i crvene paprike. Pomešati sok od limuna, dve kašike maslinovog ulja i kašiku sirćeta od jabuke, a zatim dodati so i biber po ukusu. Preliti salatu ovom mešavinom i ostaviti je poklopljenu da odstoji 30 minuta na sobnoj temperaturi.

KUPUS
Treba li uopšte opisivati kupus, tu svima omiljenu sezonsku salatu i nezaobilazno povrće na svakoj trpezi? Pored jedinstvenog i hrskavog ukusa, hemijski sastav glavice kupusa jednostavno je idealan. Preko 90% kupusa čini voda, što znači da ga možete jesti u velikim količinama, jer je njegova energetska vrednost zanemarljiva. Osim toga, veliki procenat vode znači i to da se svi hranljivi sastojci brzo i efikasno rastvaraju u organizmu. Kupus sadrži velike količine biljnih vlakana, vitamina C, ali i esencijalnih oligoelemenata, kao što su sumpor i kalijum. Interesantnu kulinarsku kombinaciju predstavlja miks kupusa sa kikirikijem i krompirom, kada ovo povrće dobija potpuno novu dimenziju ukusa.
RECEPT: U većem sudu propržiti iseckanu glavicu crnog luka, pa dodati tri isečena krompira i šaku nesoljenog kikirikija. Preliti kašikom ulja, promešati i dodati sitno iseckanu glavicu kupusa. Poklopiti, posle 5 minuta promešati, sniziti temperaturu i dinstati još 20 minuta uz povremeno mešanje i dolivanje vode. Kada krompir omekša, skloniti sa vatre i držati poklopljeno nekoliko minuta.

KESTEN
Kada jesen nastupi, upečatljivi tamnosmeđi i okrugli plodovi kestena nalaze se svuda oko nas. U ishrani se, međutim, koriste samo kesteni pitome sorte, jer su plodovi divljeg kestena veoma gorki. Za razliku od njegovih rođaka oraha i lešnika, plodovi kestena ne sadrže toliko masti u sebi, već se pre svega sastoje od ugljenih hidrata, skroba, a to ih čini idealnim za užinu koja podiže energiju. Takođe, kesten je bogat vitaminima B grupe, ali i vitaminom A i C, kao i mineralima  kalijumom, magnezijumom, 
sumporom i gvožđem. Interesantno je da se u nekim delovima sveta od kestena pravi i brašno, od koga se mesi hleb i pecivo. Međutim, pošto je kesten dosta kaloričan, savetujemo vam da više uživate u kuvanom, a umereno u pečenom kestenu. Slatki pire od kestena originalan je prilog uz gotovo svako jelo, a toliko je ukusan da će na vašoj trpezi možda potpuno zameniti onaj od krompira.
RECEPT : Skuvati 200 grama ocišćenog ploda pitomog kestena, dok ne postane toliko mek da viljuška prolazi kroz njega. Staviti kesten u blender, preliti ga sa pola šolje slatke pavlake, dodati kašiku šećera, kašičicu vanil-šećera i malo putera. Miksati oko 10 sekundi, dok se sastojci ne ujednače.

JABUKA
Nutricionisti često kažu da je jabuka kraljica voća jer je prepuna zdravih sastojaka. Jabuka može da se jede sirova, kuvana, pečena, pasirana, od nje je moguće napraviti pravi pire, sok, žele, marmeladu... Ova voćka nema visoku energetsku vrednost, ali sadrži pektin koji u stomaku proizvodi osećaj sitosti, zbog čega je idealna za dijete. Pored ovog, jabuka sadrži i pravo malo bogatstvo vitamina i minerala, biljnih vlakana i, pored raširenog verovanja, gotovo je svejedno da li jedete oguljenu ili onu sa korom. Kolače od jabuke mnoge domaćice koriste za efektan završetak dobrog porodičnog ručka.
RECEPT: U vatrostalnu posudu poređati četiri jabuke iseckane na kolutove. Preliti ih mešavinom od četvrt šolje topple vode, 100 grama šećera i kašičicom cimeta. U drugoj posudi pomešati umućeno jaje, pola šolje šećera i brašna, kašiku otopljenog margarina i kašičicu praška za pecivo. Dobro izmiksati i posuti preko jabuka, a na vrh staviti komadiće putera. Peći na 180*C, oko 20 minuta, ili dok preliv ne postane zlatan i hrskav.

BUNDEVA
Ovo povrće, u autentičnim bojama jeseni, pleni svojim izgledom, ali i ukusom. Spretne domaćice od bundeve prave poslastice, slane grickalice, ali i supe, jer ona se odlično uklapa u svaku kulinarsku vratolomiju. Njeno meso obiluje beta-karotenom, supstancom koja se u telu pretvara u vitamin A, a pored nje, tu su i vitamin C, vitamini B kompleksa, kao i visoka koncentracija gvožđa, kalcijuma, kalijuma i mangana. Bundeva se lako vari i nije kalorična. Semenke su joj ukusne, ali veoma kalorične, pune su belančevina i minerala, kao i veoma zdravog biljnog ulja sa omega-3 masnim kiselinama. Ukoliko ne znate čime da otvorite apetit gostima za vašom trpezom, probajte sa čorbom od sira i bundeve.
RECEPT: Istopiti dve kašike margarina, dodati dve kašike brašna i pola kašičice soli. Postepeno dosipati pola litra mleka, kuvati na blagoj vatri uz stalno mešanje, dok se masa ne zgusne. Dodati u nju 100 grama kačkavalja, pošto se on otopi, dosuti 300 grama seckane bundeve, šaku očišćenih semenki i čašu vode. Kuvati dok bundeva ne omekša. Prilikom serviranja čorbu ukrasiti peršunom.

 

POGLEDAJTE JOŠ:

Ta divna zdrava biljna vlakna

Vitamin C - Prvo slovo zdravlja