Toggle Navigation

 

Voće, moćno oružje protiv slobodnih radikala

SLATKI LETNJI PLODOVI PREPUNI SU ANTIOKSIDANATA, korisnih materija koje štite organizam od štetnih uticaja iz okruženja. Zbog toga bi voce trebalo da bude obavezan deo jelovnika.

Leto je period kada sazreva najviše vrsta voća, a slatki plodovi bogat su izvor zdravih materija, prevashodno antioksidanata koji štite organizam od slobodnih radikala, štetnih produkata razlaganja kiseonika i uzročnika mnogih bolesti. Među najmoćnije antioksidante spadaju vitamin C, karotenoidi (beta-karoten) i flavonoidi (kateklini, flavoni, antocijanini...). Voće koje sadrži najviše ovih korisnih supstanci jesu dinja, borovnica, kupina, malina, šljiva, smokva...
BOROVNICE
Borovnica je listopadni grm sa veoma ukusnim i lekovitim bobicama. Ovo voće odličan je izvor vitamina C (150 g obezbeđuje 41% preporučene dnevne doze ovog vitamina), koji je snažan antioksidant i smanjuje rizik od nastanka karcinoma usta, ždrela, želuca, jednjaka, debelog creva i pluća, a povoljno deluje I u slučaju prehlade i astme. Plava boja borovnice potiče od antocijana - antioksidanta koji sprečava nastanak malignih oboljenja, te bolesti srca i krvnih sudova. Plod je bogat i biljnim vlaknima, naročito pektinom koji snižava nivo holesterola u krvi.
MALINE
Malina sadrži mnoštvo vitamina I minerala, a ono što je čini jakim antioksidantom jeste egalinska kiselina koja usporava rast i sprečava deobu malignih ćelija. Uz to, blagotvorno deluje i na ćelije oštećene kancerom, što potvrđuju rezultati studije srpskih istraživača, koja je nedavno objavljena u britanskom časopisu “Hemija hrane”. Preventive radi, dovoljno je dnevno pojesti 130 grama ovog jagodičastog voća.
šLJIVE
šljiva sadrži mnoštvo korisnih materija, prevashodno antioksidanata, a zbog svog blagotvornog dejstva na organizam proglašena je “novim super voćem”. Naučnici su otkrili da jedna šljiva sadrži podjednaku količinu antioksidanata kao i puna šaka borovnica. šljive imaju vrlo malo kalorija i nimalo masti, a treba naglasiti da ovo voće ne bi trebalo ljuštiti, jer upravo ljuska sadrži najviše antioksidanata.
SMOKVE
Smokva, osim ugljenih hidrata, belančevina i male količine masti, sadrži veću količinu minerala (kalijuma, kalcijuma, magnezijuma, fosfora, mangana, gvožđa, selena, bakra i cinka), kao I vitamina (B kompleks, E, K i malo vitamina C). Izuzetno je bogat izvor biljnih vlakana koja kontrolišu nivo šećera u krvi i odlična su prevencija raka debelog creva, a snižavaju i nivo holesterola. Polifenoli, koji takođe ulaze u sastav smokve, deluju kao antioksidanti, blokiraju gene koji uzrokuju rak i usporavaju rast tkiva zahvaćenog kancerom.
ANANAS
Sočno meso ananasa žute je boje, slatkog i aromatičnog ukusa. Ananas je dobar izvor mangana i bakra, a bogat je i vitaminom C, kao i beta-karotenom. Istraživanja sprovedena na Institutu za medicinska istraživanja u Australiji (QIMR) pokazala su da u peteljkama ananasa postoje dva molekula koja imaju antitumorsko dejstvo. Jedan od njih sprečava oštećenje proteina, dok drugi podstiče imunološki sistem da uništava kancerozne ćelije u slučaju raka dojke, pluća, debelog creva, jajnika i melanoma