Toggle Navigation

 

Ukusno i zdravo povrće

Razne vrste povrća koriste se za ishranu sveže, kao salate. S prvim prolećnim danima i svežim povrćem pristiže i mladi crni luk. Prolecna trpeza se ne može zamisliti bez ovih ukusnih pera ali ni obavezne, sočne crvene rotkvice

Mladi crni luk
Mladi luk se koristi svež, za salatu, dodaje raznim jelima. Ima manju kalorijsku vrednost od belog luka, jer je bogatiji vodom. Od suvih materija preovlađuju ugljeni hidrati, proteina sadrži relativno malo, dok je procenat masnoće neznatan. Ali, obiluje mineralima, pre svega kalijumom, zatim sumporom, fosforom, kalcijumom, magnezijumom, gvožđem, uz izvesnu količinu joda i drugih oligoelemenata.
Ono što možda niste znali jeste da je sadržaj vitamina C, važnog za sticanje imuniteta, veći u sočnim listovima - perima nego u lukovici, pa ih tokom čišćenja ni slučajno ne treba odstranjivati. Od ostalih vitamina izdvajaju se B1, B2 i provitamin A.
Poseban ukus i miris lukovici i nadzemnom delu daje etarsko ulje, kojem se, zapravo, i pripisuju lekovita svojstva. Pored toga što otvara apetit i podstiče varenje, mladi crni luk deluje fitocidno, antimikrobno i kao blag diuretik (za izlučivanje mokraće). Povoljno utiče i na snižavanje povišenih vrednosti šećera u krvi. Ipak, preporučuje se da ga obazrivo koriste osobe koje imaju probleme s jetrom i žuči. U slučaju želudačnih i crevnih oboljenja može se jesti kuvan i pečen. Međutim, ni zdrave osobe ne bi smele da preteraju s količinom, jer će u protivnom imati stomačne smetnje i gastritis.
Danas postoji mnoštvo sorti i hibrida ove povrtarske biljke, različitih po ljutini, obliku glavice, boji ovojnih listova i ‚‚mesa". Srebrnjak se koristi za proizvodnju mladog luka koji pristiže od polovine februara do druge sedmice maja, a zrele lukovice se vade početkom juna. Naziv je dobio po belim ovojnim listovima glavice. Kod nas se najčešće gaje sorte: majski, junski, skopski, sidra, barleta...


Sočne rotkvice
Može biti sitna i krupna, okruglog, pljosnatog ili izduženog oblika, bele do crvenoljubičaste boje. Meso je snežnobelo, ponekad ružičaste nijanse, sočno i hrskavo, s malo ljutine. Karakterističan ukus potiče od etarskih ulja, jabučne i limunske kiseline. Ipak, starenjem koren gubi sočnost i postaje mek i šupljikav, pa više nije ukusan.
Rotkvica ima malu energetsku vrednost. Sadrži najviše vode (oko 93 odsto), a od suvih materija najzastupljeniji su šećeri i drugi ugljeni hidrati, potom proteini, dok je količina masti zanemarljiva. Bogata je i mineralima, pre svega kalijumom, gvožđem, fosforom, kalcijumom, magnezijumom i jedinjenjima na bazi sumpora. Posebnu vrednost daju joj vitamini C i B, a prisustvo provitamina A je neznatno.
Rotkvica odlično podstiče apetit i pospešuje varenje hrane. Uglavnom se jede sirova, sama ili u kombinaciji s drugim povrćem i egzotičnim ili južnim voćem kao što su pomorandže ili avokado. Prepolovljena i izdubljena, može se napuniti sirom i začiniti, a veoma često se koristi za dekoraciju raznih jela.
Najbolje je da se priprema neposredno pre upotrebe, jer stajanjem gubi specifičan miris i ukus. Duže će trajati ako se u frižider odloži bez lišća. Ako niste znali, nije samo plod jestiv - i mladi listovi mogu se iskoristiti za salatu.

 

POGLEDAJTE JOŠ:

Sremuš - divlji beli luk

Magnezijum u ishrani