Toggle Navigation

 

Riba na trpezi - izvor zdravlja

Ribu mnogi svrstavaju u specijalitet, s obzirom na to da malo više košta i drugačije se priprema, što ne treba da vas obeshrabri da je uvrstite u jelovnik. Promenite navike i naučite da za kratko vreme pripremite zdrav obrok za svoje ukućane i sebe.

Nutricionisti preporučuju da ribu, koja važi za izuzetno zdravu namirnicu, jedemo najmanje dva puta nedeljno. Svojim nutritivnim sastavom ona zadovoljava potrebe svih uzrasta - za razliku od životinjskog, riblje meso je manje kalorično, izuzetno je bogato belančevinama, sadrži veoma malo ugljenih hidrata i masti, a lakše se i vari zbog manjeg sadržaja kolagena. Riba sadrži i poseban enzim, trietilamin, koji joj daje karakterističan miris, i podstiče lučenje želudačnih sokova. Ova namirnica je vredan izvor vitamina A, D i E. Morska riba obiluje i vitaminima B grupe, a sadrži još i fosfor, selen, kalcijum, gvožđe i natrijum. Riblje meso je bogato i omega-3 kiselinama. To su nezasićene masne kiseline koje ljudsko telo ne može da proizvede, odnosno, dobija ih samo iz hrane. Zdravstvena vrednost ovih kiselina je izuzetna, dokazano je da redovno unošenje omega-3 kiselina preventivno deluje na pojavu mnogih bolesti.

Od prodavnice do trpeze
Riba se može nabaviti zamrznuta, konzervirana, dimljena ili sveža. Prilikom kupovine postoje određena pravila. Zaleđena riba mora da bude čvrsta kao kamen, a kada se odmrzne, ne sme da ima po sebi beličaste fleke ili tragove. Ako kupujete ribu u konzervi, morate obratiti pažnju na datum pakovanja i izgled konzerve, treba da bude bez ispupčenja. Kupovina sveže ribe zahteva poseban oprez jer je to namirnica koja se lako kvari, pa je treba nabavljati isključivo u ribarnicama i supermarketima, gde se čuva u vodi ili u specijalnim rashladnim vitrinama.
Sveža riba mora da bude potpuno čista i sjajna, da klizi u rukama jer ako je suva, to je siguran znak da je bila dugo van vode. Svežina ribe najlakše se može utvrditi po njenim očima - kod svežih su prozirne i staklaste, a nikako mutne ili zamagljene. Prepoznatljiv miris ribe dokazuje da je sveža, a ako osetite neprijatan miris, nemojte je kupiti. Konačno, ribu dobro opipajte - sveže meso se pomera pod pritiskom, ali se odmah vraća u pređašnje stanje.Svežu ribu pripremite čim je kupite ili najkasnije sledeći dan, a zamrznutu posle odleđivanja. Da bi se pravilno pripremila, potrebno je najviše pola sata. Možete je pržiti u ulju, grilovati ili kuvati. Iskusni kuvari preporučuju da je ispečete u rerni, prekrivenu aluminijumskom folijom jer se tako čuvaju sve hranjive materije, a ne šire se mirisi koji nisu baš prijatni. Ukoliko kuvate ribu, vodite računa o temperaturi kako se ne bi raskuvala. Uz ribu se najčešće serviraju prilozi koji gastronomsko uživanje dopunjuju: komadići limuna, marinada, kuvan krompir, peršun i čaša dobrog vina.

Pozitivni efekti omega-3 masnih kiselina:
1. Smanjuju nivo masnoća u krvi, posebno štetnog holesterola
2. Snižavaju rizik od pojave treperenja srca, aritmije
3. Smanjuju nivo triglicerida
4. Sprečavaju nastanak krvnog plaka i zakrečenja krvnih sudova
5. Pospešuju zgrušavanje krvi
6. Smanjuju intenzitet upalnih procesa u organizmu
7. Doprinose razvitku moždanih struktura i retine kod dece
8. Deluju terapeutski na izvesne oblike depresije i nervozu

Morska lepeza proizvoda
Uprkos raznovrsnoj ponudi u većini supermarketa, najčešće se kupuje tek nekoliko vrsta ribe. Osim dobro poznatih rečnih vrsta, smuđa, šarana, soma, morska riba vam zaista može poboljšati zdravlje I obezbediti dobro pamćenje.
Oslić
Oslić je najzastupljenija morska riba kod nas jer dobro podnosi zamrzavanje, ali i zbog povoljnog odnosa cene i kvaliteta. Meso oslića je sočno, nemasno, izuzetno bogato belančevinama, kao i fosforom. Vrlo brzo se priprema, možete ga ispeći u ulju ili skuvati. Meso se lako odvaja od kostiju, pa se često prave salate od ove ribe. Izbegavajte da oslić spremate na roštilju jer će se meso prilično isušiti.
Losos
Losos je veoma kvalitetna riba, čije je meso prepoznatljive ružičaste ili crvenkaste boje. Kalorijski je težak, ima nešto preko 120 kalorija u 100 grama, a sadrži vitamine B6 i B12, kao i esencijalne oligoelemente fosfor, selen i kalijum. Losos je jedan je od najboljih izvora omega-3 kiselina, a kod nas se sve češće mogu naći, osim dimljenih, i sveži fileti. Evo predloga kako da na najjednostavniji način spremite filete lososa.
Losos sa mentom
Sastojci: 1 dl jabukovog sirćeta, 2 kašičice meda, 1 kašika ulja, 2 komada fileta lososa (debljine oko 2 cm), malo ulja za pečenje, so, četvrtina šolje svežih listova nane
Priprema: U posudi pomešajte sirće, med i kašiku ulja, pa umutite žicom. U tako pripremljenu marinadu stavite filete i ohladite u frižideru 10 minuta. Nakon toga, izvadite filete iz marinade i pecite ih na zagrejanom tiganju oko 3 minuta sa jedne strane, okrenite, prelijte marinadom i pržite još 3 minuta. Ribu servirajte na tanjire, prelijte sokom iz tiganja, posolite i pospite listovima nane.
Sardela
Grešite ako mislite da samo krupna morska riba ima veliku nutritivnu vrednost. Sitne plave ribe, sardele, papaline, skuše, inače mnogo jeftinije, bogatije su jednostruko i višestruko nezasićenim masnim kiselinama koje sprečavaju nastanak ateroskleroze. Naravno, ako je pripremite na maslinovom ulju, uz dodatak povrća, napravićete veoma ukusno jelo. Ukoliko ne možete da nabavite svežu, na raspolaganju vam je uvek konzervisana sardina, pa vrlo brzo možete pripremiti sendviče ili hladne salate. Prilikom konzervisanja i termičke obrade, riba ne gubi hranljive osobine. Sadrži dosta belančevina, vitamine A i D, i u malim količinama jod, fosfor i kalcijum, a potpuno je bez ugljenih hidrata. Sto grama sardine ima oko 250 kalorija, te se zbog hranljivih sastojaka preporučuje za ishranu male dece i starijih osoba.
Pastrmka
Pastrmku često nazivaju kraljicom voda jer spada među najkvalitetnije ribe na tržištu. Pastrmku je najbolje skuvati jer se tada meso topi u ustima, ali je možete pripremiti i na druge načine. Pored ostalih dobrih sastojaka, pastrmka sadrži izrazito veliki procenat gvožđa, pa se preporučuje za ishranu ljudi koji pate od anemije, kao i kod rekonvalescenata.

Riba za britki um
Prema najnovijem istraživanju, ako bar jednom nedeljno jedete ovu važnu namirnicu, usporićete starenje mozga. Zbog toga je riba veoma značajna u ishrani kao prevencija demencije u starosti. Bivšim pušačima se savetuje da jedu ribu u velikim količinama jer će im pomoći da ublaže posledice koje su nastale usled pušenja.

 

POGLEDAJTE JOŠ:

Riba za bolje zdravlje

Pečena skuša na krompiru

Šaran sa nadevom od zelenih maslina