Toggle Navigation

 

Dijabetes i planska dijeta: koji je vaš nutricioni plan?

Dijabetična dijeta je jednostavno planiranje zdrave ishrane koja kontroliše nivo šećera u krvi. Kako početi sa ovakvim načinom ishrane i iskontrolisati ponašanje šećera u krvi?

 

Dijabetična dijeta poznata je u literaturi kao medicinska nutriciona terapija (MNT), a u praksi podrazumeva jednostavnu i raznovrsnu hranu unetu u varijabilnim količinama u vreme standarnog obroka. Za razliku od restriktivne dijete, savremena dijabetična dijeta (MNT) oslanja se na korištenje hrane bogate mineralima i gradivnim elementima, pre svega proteinima, a znatno manje kalorijama koje dolaze iz masti i šećera. Poseban akcenat je na unosu voća, povrća i zrnastih materija. U suštini, ovakva hrana predstavlja najbolji nutricioni plan i za potpuno zdrave osobe, zar ne?

Dijeta sa 1000 razloga
Ukoliko imate dijabetes ili predijabetično stanje, doktori vam u najvećem broju slučajeva preporučuju razgovor sa nutricionistom. To je prvi korak u promeni navika ishrane koje bi trebalo da unesu željene promene u vašem metabolizmu, olakšaju kontrolu telesne težine i, naravno, kontrolu šećera u krvi. Na povećanje unosa kalorija masnom i slatkom hranom telo reaguje stvaranjem neželjeno visoke količine šećera u krvi. U slučajevima nekontrolisane nepravilne ishrane može doći do prevelike koncentracije nivoa šećera u krvi (hiperglikemija) i niza posledičnih metaboličkih reakcija. U akutnoj fazi dolazi do poremećaja u funkcionisanju srca i krvnih sudova, nervnog i mišićnog tkiva.Hiperglikemija potom atakuje na organizam kao jedinstvenu celinu i uvodi osobu u stanje kolapsa, pa čak i hiperglikemijske kome. U hroničnim slučajevima loše regulisanog šećera dolazi do kontinuiranih promena na srcu i krvnim sudovima, nervnom tkivu, bubrezima i tako redom. U početku nastaju promene manjeg intenziteta koje je još uvek moguće kontrolisati ili čak i korigovati, dok u kasnijoj fazi nastaju ireverzibilne promene na većini organa koje direktno skraćuju život dijabetičara. Izbor zdravih namirnica i promena nutritivnih navika u velikoj meri utiču na kontrolu šećera u krvi unutar željenih granica. Za najveci broj ljudi dijabetes tipa 2, u narodu poznat kao stečeni dijabetes, podrazumeva redukciju telesne mase čime se znatno olakšava kontrola šecera u krvi. Međutim, gubitak kilograma po svaku cenu može dovesti do niza loših trenutaka tokom ovakve redukcione dijete, pa je u tom smislu dobro organizovana i zdravstveno ispravnija dijeta prihvatljivija od surovog ukidanja hrane i mršavljenja mineralnom vodom.

Detalji
Profesionalni dijetetičari mogu u velikoj meri da olakšaju početak ove misije, koja podrazumeva ne samo izmenu u ishrani, vec i promenu životnog stila. Sa MNT dijetom, kvalitet hrane je mnogo bitniji od njene količine. Zbog toga pokušajte da svoje kalorijske potrebe zadovoljite sledećom hranom:

Zdravi ugljeni hidrati
Tokom razgradnje šećera i skroba dolazi do oslobađanja najjednostavnijeg ugljenog hidrata tj. glukoze.
Fokusirajte se na najzdravije ugljene hidrate koji se lako vare i brzo degradiraju kao što su voće, povrće, zrnasto povrće i mlečni proizvodi sa niskom količinom masti.

Vlaknasta hrana
To je najčešce hrana biljnog porekla i uključuje sve delove biljaka koje čovek može da razlaže i apsorbuje.
Vlaknasta hrana umanjuje rizik od srčanog udara i bolju kontrolu šećera u krvi. Osim voća i povrća, tu posebno ističemo orahe, lešnike, mahunarke - leguminoze (pasulj, grašak) i žitarice.

Riba
Jedite ribu bar dva puta nedeljno i to posniju, po mogućstvu. Riba može biti dobra alternativa masnoj, velikoj, svinjskoj šnicli, pogotovo ako se radi o tunjevini ili lososu koji sadrže prirodno veću količinu omega-3 masne kiseline. Skrećemo pažnju na pohovanu ribu i onu sa povećanim sadržajem žive, olova i gvožđa koje nam dolaze sa dalekoistočnih farmi. Ove proizvode je teško zaobići u hipermarketima s obzirom na nisku cenu, ali dobro pogledajte deklaraciju proizvoda i razmislite pre kupovine.

Dobre masti
Hrana sa nezasićenim masnim kiselinama (avokado, badem, masline) u velikoj meri pomažu kontroli holesterola u krvi. Jedite ih u odvojenim obrocima, jer su to ipak namirnice bogate mastima, pa samim tim i kalorijama. Dijabetes povećava rizik od moždanog i srcanog udara tako što doprinosi taloženju masti u krvnim sudovima i ubrzava proces ateroskleroze. Zbog toga izbegavajte sledeću hranu koja definitivno nije u interesu vašeg zdravlja:

Zasićene masti
Mlečni proizvodi bogati mastima i proteini prvenstveno životinjskog porekla (kobasice, viršle, slanina) mogu da predstavljaju samo do 7% dnevnog unosa kalorija.

Trans masti
Ove masti su najopasnije i nalaze se u industrijskoj hrani (margarin, kremasti obroci) i hrani iz restorana brze hrane (fast food). Dobro ih identifikujte i maksimalno izbegavajte.

Holesterol
Osim prethodno navedene hrane holesterol se nalazi i u jajima, iznutricama i svim vrstama mesa. Dnevni unos od 200 mg holesterola na dan zadovoljava i najviše ambicije, posebno dijabetičara.

Natrijum
Ne više od 2, 000 mg natrijuma tj. soli dnevno.

Vaš dnevni meni
Planiranje obroka je individualan posao i zavisi od vaše dnevne aktivnosti i naravno ukupne telesne mase pojedinca. Sledeci MNT meni pravljen je na bazi prosečnih potreba za osobu od 75 kg koja troši oko 1600 kalorija na dan.

Doručak
Palačinke ili vafl , jedno voće i naravno, šolja obranog mleka.

Ručak
Pileći ražnjić, dve supene kašike brokolija i isto toliko toliko pirinča i pola čaše soka od narandže.

Večera
Pasta primavera sa šargarepom, brokolijem, parmezanom i šoljom obranog mleka.

Užina
Domaći tortilja čips sa malo svežeg povrća i sosom od paradajza ili belog luka.

Rezultat
Dobro organizovan nutricioni plan pomaže vam da živite zdravije i kontrolišete vaš šećer u krvi u referentnim granicama. Takođe, postižete bolju kontrolu telesne težine i lakše obavljanje dnevnih aktivnosti. Sve zajedno omogućava vam ne samo lakšu kontrolu šećera u krvi, već i usporeniji tok ateroskleroze i njenih komplikacija.

Rizik
MNT dijeta u terapiji dijabetičara nema rizika. Posebno je važno da u tome imate podršku ukućana, koji će vam pomoći u spovođenju vašeg nutricionog plana. Vremenom, vaše nutricione navike preliće se i na ostale ukućane, čime se ispunjava i vaša misija.

Živite zdravo i veselo.

 

POGLEDAJTE JOŠ:

Dijabetes i ishrana

Odaberite dijetu

Riba za bolje zdravlje